سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان
فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی با نام انگلیسی The Salesman از 10 شهریور ماه اکران شده است.

forooshande5.jpg

سلام سینما- فیلم سینمایی «فروشنده» هفتمین ساخته اصغر فرهادی با نام انگلیسی The Salesman از 10 شهریور ماه اکران شده است. فیلم «فروشنده» محصولی از ایران و فرانسه است و پخش داخلی آن به عهده  فیلمیران و پخش بین المللی آن برعهده  می باشد. اصغر فرهادی پیش از این فیلم های «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته»، «درباره الی»، «چهارشنبه سوری»، «شهر زیبا»، «رقص در غبار» را کارگردانی کرده است. «فروشنده» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، شصتمین جشنواره فیلم لندن و ... به نمایش درآمده است.

 

جوایز فیلم:

نخل طلا بهترین فیلمنامه از شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

نخل طلا بهترین بازیگر مرد برای بازی شهاب حسینی از شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

جایزه بهترین فیلم از جشنواره مونیخ

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام

 

خلاصه فیلم:

روایتگر داستان زوج جوانى‌ست که در حال اجراى نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر هستند.

 

عوامل فیلم:

کارگردان، نویسنده: اصغر فرهادی/ تهیه کننده: اصغر فرهادی، کمپانی ممنتو/ مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان/ فیلمبردار: پیمان شادمانفر/ صدابردار: یدالله نجفی/ تدوین: هایده صفی‌یاری/ صداگذار: محمدرضا دلپاک/ طراح صحنه: کیوان مقدم/ طراح لباس: سارا سمیعی/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ موسیقی: ستار اورکی/ مدیر تولید: حسن مصطفوی/ برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: کاوه سجاری حسینی/ منشی صحنه: پریسا گرگین/ عکاس: حبیب مجیدی/ دستیاران کارگردان: امین خنکال، سمیه میرشمسی/ فیلم پشت صحنه: تهمینه منزوی، وحید صداقت/ مدیر تدارکات: امیر اسکندری/ امور اداری : محمدرضارسولی/ امور مالی: امیر آبگینه­ چی/ امور بین­ الملل: ساحل بیات فرید/ روابط عمومی: ثمین مهاجرانی

بازیگران: شهاب حسینی در نقش عماد، ترانه علیدوستی در نقش رعنا، بابک کریمی در نقش بابک، مینا ساداتی، مارال بنی‌آدم، نیوشا جعفریان، عماد امامی، مجتبی پیرزاده، سام ولی‌پور، محمد امامى، فرشته الماسیان، کامران محسنی، حشمت خواجه‌زارع

 

عکس های فیلم و پشت صحنه:

 شهاب حسینی در نمایی از «فروشنده»

 نمایی از فیلم «فروشنده» با بازی ترانه علیدوستى

 شهاب حسینی و ترانه علیدوستى در نمایی از «فروشنده»(the sales man)

 مینا ساداتی در فیلم «فروشنده»

 فیلم «فروشنده» با بازی سام ولی‌پور و مینا ساداتی

 نمایی از «فروشنده» با بازی شهاب حسینی

 ترانه علیدوستى در نمایی از فیلم «فروشنده»

 اصغر فرهادی، پارسا مجد و ترانه علیدوستى در پشت صحنه فیلم فروشنده(the sales man)

 ترانه علیدوستى و شهاب حسینی در پشت صحنه «فروشنده»

 اولین عکس از ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در جلسات تمرین فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی

 

برای دیدن عکس های بیشتر به صفحه تصاویر فیلم فروشنده مراجعه کنید.

 

حواشی فیلم:

اصغر فرهادی درباره داستان فیلم «فروشنده» گفت:

"دو قصه در این فیلم داریم. یکی قصه مرگ فروشنده است؛ فروشنده ایرانی که ناخواسته وارد یک اتفاق خیلی پیچیده می‌شود و دیگری قصه فروشنده آرتور میلر که روی صحنه تئاتر اجرا می‌شود و این دو قصه آینه وار بر هم تاثیر دارند. فروشنده داخل داستان من، خیلی شبیه فروشنده آرتور میلر است و همسرش شبیه لیندا است. یک شخصیتی هم به نام آهو است که هیچوقت او را نمی‌بینیم. این دو داستان که یکی در واقعیت رخ می‌دهد و داستان دیگر که در صحنه تئاتر اجرا می‌شود یکدیگر را کامل می‌کنند."

فیلم «فروشنده» ابتدا «برسد به دست آهو» نام داشت. اصغر فرهادی درباره این تغییر نام گفت:

"نام فیلم «برسد به دست آهو» بود که ارتباط مستقیمی با یکی از شخصیت‌های فیلم داشت. در طول نگارش فیلمنامه‌ کامل فیلم، این شخصیت رنگ دیگری گرفت و اساسا داستان او تغییر کرد. این تغییر، باعث شد تا اسم «برسد به دست آهو»، دیگر خیلی نسبتی با کلیت فیلمنامه‌ نهایی نداشته باشد."

تماشاگران پس از اتمام فیلم «فروشنده» در اولین شب اکرانش در جشنواره فیلم کن حدود ده دقیقه فیلم را ایستاده تشویق کردند. اصغر فرهادی گفت:

"وقتی که دیشب فیلم را با تماشاگران برای اولین بار دیدم، بعد از اینکه فیلم تمام شد، واکنشی که آن ها داشتند احساس خیلی خوبی به من داد. اینکه تماشاگران تا انتها فیلم را دیدند و با آن ارتباط برقرار کردند، دیشب را برایم شب بسیار زیبایی کرد."

فیلم «فروشنده» در فرانسه و بعضی از کشورهای فرانسه‌زبان با نام «مشتری» اکران می شود. اصغر فرهادی درباره این موضوع گفت:

"در فرانسه هم قرار بر همین بود که با نام «فروشنده» اکران شود. اما تصادفا مدتی‌ست فیلمی فرانسوی با نام «فروشنده» بر پرده سینماهای فرانسه است و اکران فیلم ما، با همان اسم، چند ماه پس از نمایش این فیلم فرانسوی، از نظر پخش‌کننده فرانسه چندان مناسب نبود."

کیوان مقدم طراح صحنه «فروشنده» که پیش از این در فیلم های «شهر زیبا»، «جدایی نادر از سیمین» درباره این فیلم گفت:

"فیلم «فروشنده» اثری متفاوت، جذاب، ساده و در عین حال پیچیده و سخت بود و همین مسایل این فیلم را تبدیل به یک اثر جذاب و موشکافانه کرد. اصغر فرهادی یک خط فکری مشخص و درستی را در ذهن خود دارد."

پیش از اکران فیلم، صحبت هایی در باب حذف تصنیف رعنا(با بازی ترانه علیدوستی) با صدای ملوک ضرابی از فیلم از طرف وزارت ارشاد زده شده بود. اصغر فرهادی کارگردان فیلم، قبلا اعلام کرده بود فیلمش ادای دین به این خواننده است.

مدت زمان فیلم 125 دقیقه می باشد.

شهاب حسینی در اتمام نشست خبری «فروشنده» در جشنواره فیلم کن گفت: (این صحبت های شهاب حسینی با تشویق خبرنگاران و عکاسان حاضر در نشست نیز همراه شد.)

"آدم ها وقتی برای فرهنگ و هنر دور هم جمع می‌شوند، همه مهربان‌تر و دوست داشتنی‌ترند و زبان همدیگر را بهتر می‌فهمند. شاید فرهنگ و هنر جایگزین بسیار خوبی برای جنگ باشد؛ امیدوارم به دنیایی که هیچ‌وقت هیچ جنگی در آن نباشد و همه‌ی مسائلش از طریق فرهنگ و هنر حل شود.  تهران امروز خیلی شبیه به نیویورکی است که «میلر» در ابتدای نمایشنامه توصیف می‌کند؛ شهری که چهره آن به سرعت در حال تغییر است و هر چیز قدیمی را نابود می‌کند، باغ‌ها و گلزارها جای خود را به برج‌ها می‌دهند. این دقیقا همان محیطی است که فروشنده در آن زندگی می‌کند و یک رابطه موازی دیگر میان نمایشنامه و فیلم است."

فیلم «فروشنده» تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقات نخل طلا شصت و نهمین جشنواره فیلم کن بود.

ترانه علیدوستی بازیگر نقش رعنا در فیلم «فروشنده» گفت:

"برای خود من ماهیت فرا ایرانی فیلم مهم بود. موضوع آبرو، حیا و غیرت در این فیلم مطرح می‌شود و من برخلاف نظر آقای فرهادی فکر می‌کنم که یک مرد غربی هم در مواجهه با این موضوع چنین برخوردی را انجام می‌داد."

دست‌اندرکاران این فیلم فرم تقاضای حضور در سی و چهارمین جشنواره‌ فیلم فجر را پر نکرده بودند و خبرهای مبنی بر حذف فیلم نادرست است.

فیلمبرداری «فروشنده» پس از سه ماه در 6 اسفند ماه 1394 به پایان رسید.

پیش از اکران عمومی فیلم فروشنده، رسانه های تندرو اصول گرا با انتقادات تند از اصغر فرهادی این فیلم را متهم به ترویج بی غیرتی کردند.

اصغر فرهادی درباره فیلمبرداری حسین جعفریان در «فروشنده» گفت:

"من با آقای جعفریان در سه فیلم «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «فروشنده» همکاری داشتم. فیلم‌برداری این کار هم به گونه‌ای ظریف و پنهان است و سایه فیلم‌بردار را روی سر فیلم حس نمی‌کنید و این از ویژگی‌های کاری ایشان است."

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی سومین همکاری خود را پس از فیلم «درباره الی» و سریال نمایش خانگی «شهرزاد» در فیلم «فروشنده» داشته اند.

شهاب حسینی پیش از این در فیلم های «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» با اصغر فرهادی همکاری داشته است.

ترانه علیدوستی پیش از این در فیلم های «درباره الی»، «چهارشنبه سوری» و «شهر زیبا» با اصغر فرهادی همکاری داشته است.

ترانه علیدوستی درباره نقش رعنا در «فروشنده» گفت:

"معمولا در نقش‌هایی که بازی کرده‌ام، کنشگری زیاد بوده اما در این‌جا وادار به واکنش شدن و قربانی بودن در یک فیلم را برای اولین بار در فروشنده تجربه می‌کردم.  تفاوت آقای فرهادی با فیلم‌های قبلی این است که هر روز وسواسی‌تر می‌شوند که نشانه رشد است."

فیلمبرداری «فروشنده» به دلیل فوت ناگهانی یداله نجفی، صدابردار پیشکسوت این فیلم مدتی متوقف شد.

گروهی از بازیگران فیلم «فروشنده» توسط فراخوان بازیگری تلگرامی انتخاب شدند.

شهاب حسینی درباره شکل گیری همکاری در فیلم «فرشنده» به خبر آنلاین گفت:

"فیلم فروشنده باید بگویم من آقای فرهادی را دوست دارم. همین. به شخصیتش خیلی زیاد احترام می‌گذارم. ایشان به نظر من ورای همه توانایی‌های کاری و کارگردانی، انسان خوبی است. انسانی است که به موفقیت های بسیاری هم رسید. صبور است، خوددار است و بسیار در کنترل خشم خود تواناست. مطمئنم «فروشنده» هم فیلم خوبی می‌شود. این بار هم این شانس را داشتم که  در کنار ترانه علیدوستی در فیلم ایشان بازی کنم."

مهراب قاسم خانی درباره تست بازیگری اش در فیلم «فروشنده» خبر داد و گفت:

"یکى از افتخارات هنرى من اینه که اصغر فرهادى براى همین فیلم ازم دعوت کرد که براى یکى از نقش ها تست بدم و من موفق شدم به کمک استعداد شگفت انگیزم در بازیگرى، توى اون تست رد بشم."

اصغر فرهادی درباره ساخت فیلم «فروشنده» در ایران پیش از فیلم جدیدش در اسپانیا گفت:

"قرار نبود این فیلم ساخته شود. بعد از فیلم «گذشته»، با الکساندر ماله‌گی (مدیر کمپانی فرانسوی «ممنتو») صحبت کردم و قرار بود فیلم بعدی‌ام در اسپانیا باشد و لوکیشن ها را هم در این کشور دیدیم و همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه من دلتنگ ساخت فیلم در کشور خودم شدم. اول «پدرو آلمادوار» و الکساندر ناراحت شدند ولی وقتی حس من را برای ساخت فیلم دیدند با من همکاری کردند و خیلی خوشحالم که توانستم به کشورم بروم و دوباره فیلم بسازم."

اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم در جشنواره فیلم کن اعلام کرد که این فیلم ادای احترام به نویسنده بزرگ ایرانی که در فرانسه هم به خاک سپرده شد؛ غلامحسین ساعدی است. ادای احترام به داریوش مهرجویی فیلمساز ایرانی است که فیلم ارزشمند گاو را ساخت. ادای احترام به یک خواننده ایرانی که تصنیف مورد علاقه من را می‌خواند و این فیلم بیشتر یک کار دلی است.

اصغر فرهادی درباره نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر گفت:

"زمانی که دانشجو بودم «مرگ فروشنده» را خواندم و بسیار تحت تاثیر آن قرار گرفتم، احتمالا به دلیل آن‌ چه درباره روابط انسانی می‌گوید. این نمایشنامه بسیار غنی است که امکان چندین خوانش متفاوت از آن را ممکن می‌سازد. مهمترین بُِعد آن نقد اجتماعی از دوره‌ای از تاریخ است، زمانی که تغییر ناگهانی آمریکای شهری موجب نابودی یک طبقه اجتماعی شد. تهران امروز خیلی شبیه به نیویورکی است که «میلر» در ابتدای نمایشنامه توصیف می‌کند؛ شهری که چهره آن به سرعت در حال تغییر است و هر چیز قدیمی را نابود می‌کند، باغ‌ها و گلزارها جای خود را به برج‌ها می‌دهند. این دقیقا همان محیطی است که فروشنده در آن زندگی می‌کند و یک رابطه موازی دیگر میان نمایشنامه و فیلم است."

فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم  آمستردام 2016 تعداد فوق‌العاده "4584" راى تماشاگران را به دست آورد و از روز اول، در صدر جدول انتخاب تماشاگران قرار گرفت.

مراسم فتوکال و کنفرانس خبری فیلم «فروشنده» در روز دهم شصت و نهمین جشنواره فیلم کن برگزار شد.

 

عکس های مراسم های فیلم: ( مراسم فتوکال، فرش قرمز و اختتامیه جشنواره کن/ نشست خبری در ایران/ ...)

 ترانه علیدوستى و شهاب حسینی بازیگران فیلم «فروشنده» درجشنواره فیلم کن 2016

 عوامل فیلم «فروشنده» در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

 پرتره ترانه علیدوستى در فرش قرمز فیلم «فروشنده» در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن2016

 اصغر فرهادی و شهاب حسینی بر فرش قرمز فیلم «فروشنده» در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن2016

 عوامل فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در اختتامیه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

 اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت آور در اختتامیه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

 شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «فروشنده» در اختتامیه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن

 شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم «فروشنده»

 ترانه علیدوستی در نشست خبری فیلم فروشنده

 شهاب حسینی در نشست خبری فیلم فروشنده

 

برای دیدن عکس های بیشتر به صفحه تصاویر فیلم فروشنده مراجعه کنید.

 

پوستر های فیلم:

پوستر فیلم فروشنده

پوستر فیلم فروشنده

 


[ سه شنبه 95/6/30 ] [ 3:8 عصر ] [ حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب