سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر شب گذشته در حالی برگزار شد که ابراهیم حاتمی کیا خطاب به وزیر خواستار رفع توقیف «به رنگ ارغوان» شد .ابراهیم حاتمی کیا در حالی که جایزه تقدیر برای سی سال فیلمسازی را از دستان صفار هرندی ، وزیر ارشاد دریافت کرد گفت : «من از دستان وزیران مختلفی در دورهای مختلف جایزه گرفته­ام و خاطرات مختلفی از دورهایمختلف باقی مانده خاطراتی که در اینگونه محافل شکل گرفته است». حاتمی کیا به این نکته کرد:» که بسیار از من می­پرسند چرا وقتی یکی از فیلم­هایت توقیف است هنوز فیلم می­‌سازی ؟ ‌دوست دارم بگویم که ناراحتم از اینکه یکی از فیلم­هایم که مثل فرزندان هستند، توقیف است.»حاتمی کیا گفت : به من گفتند که فیلمت توقیف است و من هم پذیرفتم و حرفی نزدم.

جشنواره

وقتی می­بینم رئیس جمهور برای فیلمی پا درمیانی می­کند ،دلم می­‌خواهد برای فیلم من هم که 30 سال است در این حیطه کارکردم چنین اتفاقی بیافتد. حاتمی کیا همچنین گفت که برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت گرامی خاصی دارد و افزود: سرمای این سالن مانع از این شد که مراسم خوبی برگزار شود.

مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر که در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار می‌­شد با 45 دقیقه تاخیر و به مجری­گری محمدرضا فروتن آغاز شد.اولین شخصیتی که روی سن رفت و سخرانی کرد مجید شاه حسینی ، دبیر جشنواره بود.شاه حسینی در بخشی از سخرانی خود گفت : «در سی­مین سالگرد انقلاب اسلامی ، سیمرغ رنگین بال سینمای ملی ایران در آسمان فجر پرواز می­کند.»شاه حسینی افزود :« بیست و هفتمین دوره جشنواره فجر را در حالی آغاز می­کنیم که حضور سه نسل متوالی فیلمسازان انقلاب درجشنواره همراه با آثری با ساختارهای متفاوت ، رنگین کمان جذابی از سینمای ایران ارائه می­کند و تصویری پویا و زنده از سینمای ایران ترسیم می­کند.»

شاه حسینی گفت :« 128 عنوان فیلم داستانی و مستند چشم­‌ها را به سمت خویش می­‌خواند.»بعد از شاه حسنی ، محمدرضا جعفری جلوه به روی سن آمد و متن سخرانی خود را قرائت کرد. جعفری جلوه سینمای نوین ایران را ماحصل انقلاب اسلامی خواند و گفت : سینمای نوین ایران در انقلاب زاده شد در همان روز باشکوه بازگشت.30 سال پویش ،30 سال رویش محصول این بازگشت بود.بعد از سخنان جعفری جلوه یک گروه موسیقی محلی جنوبی به روی صحنه آمدندو برنامه اجرا کردند.
پس از آن طی مراسمی از مرحوم محسن بدیع که در سال 1368 درگذشت ،تقدیر شد و جایزه تقدیر او به فرزندش امیر بدیع اهدا شد.محسن بدیع 40 سال پیش اولین دستگاه اپتیکال صداگذاری روی فیلم را در ایران ساخت . در حالی که مراسم با تاخیر در ساعت 45 : 19 آغاز شده بود صفار هرندی در ساعت 30 : 20 در مراسم حاضر شد.برنامه بعدی پخش کلیپی از خسرو شکیبایی و تقدی از او بود و همسرش روی سن حاضر شده و این جایزه را دریافت کرد.بعد از بخش تقدیر از شکیبایی ، تیزر جشنواره که در اول برنامه با مشکل رو به رو شده بود ، برای اولین بار پخش شد.

 

بعد از اینکه هیئت­‌های انتخاب جشنواره معرفی شدند در حالی که محمدرضا فروتن اعلام کرد که حضار به صدای شاز و آواز گروه حسام الدین سراج گوش بدهند پرده عرض سالن در حال پایین آمدن با دکور طراحی شده برخورد کرد و پاره شد.بعد از اجرای حسام الدین سراج فروتن که از ابتدای برنامه هم خیلی خوشحال و شاداب به نظر نمی‌­رسید روی سن آمد و گفت :« باز من را فرستادند تا جمع‌­اش کنم اما من پهنش می­‌کنم.اوضاع حقیقتاً خیلی خراب است »و به همین دلیل 10 دقیقه انتراک اعلام شد.بعد از این آنتراک که البته بیش از 20 دقیقه طول کشید گروه نمایش سنچ و دمام روی سن آمدندو برنامه اجرا کردند.مراسم بعدی تقدیر از محمدرضا شرف الدین بود و شرف الدین در فیلم کوتاه مستندی که از او تهیه شده بود ماجرای اینکه چگونه متخصص جلوه­‌های ویژه شده بود را تعریف کرد و بعد به روی صحنه آمد و از شاه‌حسینی و جعفری جلوه جایزه‌­اش را دریافت کرد. بعد از شرف الدین ، مراسم تجلیل از محمود کلاری برگزار شد . مستند کوتاهی که در مورد کلاری پخش شد؛ مسعود کیمیایی ، مسعود جعفری جوزانی، علیرضا زرین دست ، ایرج رامین‌­فر و شادمهر راستین از توانایی‌­های شگرف کلاری در فیلمبرداری گفتند.کلاری روی سن آمد و بعد از دریافت جایزه‌­اش گفت : «نمی­‌دانید چه حس غریب و شگفتی دارد وقتی که دوستان شما حتی به تعارف درباره شما اینگونه حرف بزنند.چون هیچوقت آدم نمی­تواند این نظرات را اینگونه در کنار هم بشنود.من حسابی دستپاچه شدم.»
بعد از کلاری از حاتمی کیا تقدیر شد و بعد هم مراسم تقدیر از رسول صدرعاملی برگزارشد. ودر انتها هم صفار هرندی روی سن رفت و پیام رئیس جمهور را قرائت کرد.

 


[ شنبه 87/11/12 ] [ 10:16 صبح ] [ حسین ]

بالاخره و پس از کش و قوس های فراوان فهرست رسمی 25 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. نکته جالب در این فهرست عدم حضور 5 فیلم بحث انگیزی است که بسیاری از علاقه مندان سینما در انتظار اکران آن بودند. فیلم هایی از قبیل "درباره الی"، "پاداش"، "اخراجی های 2"، "کتاب قانون" و "فرزند صبح". این در حالی است که نام های غیر منتظره ای نیز در این فهرست به چشم می خورند که پیش از این احتمال حضور این فیلم ها در بخش مسابقه سینمای ایران کمتر بود. فیلم هایی مثل امشب شب مهتابه و موش. امیدواریم فیلم هایی که در فهرست نیستند. فیلم "هر شب تنهایی" نیز به دلیل حضور کارگردان اش رسول صدرعاملی به عنوان داور جشنواره در بخش خارج از مسابقه قرار دارد. در چند روز آِینده به جشنواره اضافه شوند.

1

 

 متن خبر از این قرار است: از سوی دبیرخانه جشنواره اسامی 25  فیلم بخش سودای سیمرغ بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ، در این بخش از جشنواره 25 فیلم در مسابقه و یک فیلم در خارج از مسابقه به نمایش در می آیند.

فیلم های این بخش از جشنواره عبارتند از :

1-"امشب شب مهتابه" به کارگردانی "محمدهادی کریمی" به تهیه کنندگی "مرتضی شایسته" 2-"به کبودی یاس" به کارگردانی "جواد اردکانی" و تهیه کنندکنندگی ابراهیم اصفری و بنیاد سینمایی فارابی

 3 - "بی پولی" به کارگردانی "حمید نعمت الله" و تهیه کنندگی مصطفی شایسته 4- "بیست" به کارگردانی "عبدالرضا کاهانی" و تهیه کنندگی پوران درخشنده 5- "پای پیاده" به کارگردانی فریدون حسن پور به تهیه کنندگی علی لدنی

 

6 - "پستچی سه بار در نمی زند" به کارگردانی "حسن فتحی" به تهیه کننندگی جواد نوروز بیگی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 7- "پنالتی" به کارگردانی "انسیه شاه حسینی" به تهیه کنندگی سیدسعید سیدزاده 8

- "تردید" به کارگردانی "واروژکریم مسیحی" به تهیه کنندگی سعید سعدی 9- "چهره به چهره" به کارگردانی "علی ژکان" به تهیه کنندگی علی ژکان و سیما فیلم

10- "حیران" به کارگردانی "شالیزه عارف پور" به تهیه کنندگی رخشان بنی اعتماد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 11- "دوزخ ، برزخ ، بهشت" به کارگردانی "بیژن میرباقری" و تهیه کنندگی سعید شاهسواری

 

 12- "زادبوم" به کارگردانی "ابوالحسن داودی" به تهیه کننتدگی ابوالحسن داودی با مشارکت حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی 13- "زمانی برای دوست داشتن" به کارگردانی "ابراهیم فروزش" و تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی 14- "سوپر استار" به کارگردانی "تهمینه میلانی" و تهیه کنندگی محمد نیک بین

15- "شبانه روز" به کارگردانی "کیوان علی محمدی" و "امید بنکدار" به تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 16- "صداها" به کارگردانی "فرزاد موتمن" و تهیه کنندگی علی واجد سمیعی 17- "صندلی خالی" به کارگردانی "سامان استرکی" به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری -ایرج تقی پور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 18- "عیار 14" به کارگردانی "پرویز شهبازی" و به تهیه کنندگی "پرویز شهبازی" 19- "کودک و فرشته" به کارگردانی "مسعود نقاش زاده" و به تهیه کنندگی حسن کلامی و سیما فیلم 20-"ملک سلیمان" به کارگردانی "شهریار بحرانی" و به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده، محصول بنیاد سینمایی فارابی

21- "موش" به کارگردانی "شاهد احمد لو" به تهیه کنندگی سعید سعدی ، شبکه جهانی الکوثر 22- "می زاک" به کارگردانی حسینعلی لیالستانی به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری و بنیاد سینمایی فارابی 23-"وقتی همه خوابیم" به کارگردانی و تهیه کنندگی "بهرام بیضایی" 24- "هر شب تنهایی" (خارج از مسابقه ) به کارگردانی "رسول صدرعاملی" و تهیه کنندگی سید کمال طباطبایی 25- "هفت و پنج دقیقه" به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان .

 بر پایه این گزارش ،سعید حاجی میری تهیه کننده سینما ، سید حسن حسینی کارشناس فرهنگی ، مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده و مستند ساز ، مجید رضا بالا کارشناس فرهنگی ، سیامک شایقی نویسنده و کارگردان ، محمد ابراهیم صلواتی فر کارشناس فرهنگی ، مینو فرشچی فیلمنامه نویس ، حسین کرمی کارشناس فرهنگی و مجتبی مشیری کارشناس فرهنگی اعضای هیات انتخاب سینمای ایران جشنواره هستند. بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.


[ یکشنبه 87/11/6 ] [ 4:4 عصر ] [ حسین ]
گفته می‌شود اعضای هیئت انتخاب جشنواره دوشب پیش اسامی 18 فیلم قطعی حاضر در بخش مسابقه را به دفتر جشنواره ارسال کرده‌اند. در این لیست نام فیلم‌هایی مانند وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی)، تردید (واروژ کریم‌مسیحی)، پستچی سه بار در نمی‌زند (حسن فتحی)، سوپراستار (تهمینه میلانی)، دوزخ، برزخ، بهشت (بیژن میرباقری)، ملک سلیمان (شهریار بحرانی)، صداها (فرزاد موتمن)، زمانی برای دوست داشتن (ابراهیم فروزش)، کودک و فرشته (مسعود نقاش‌زاده)، زاد بوم (ابوالحسن داودی)، پای پیاده (فریدون حسن‌پور)، عیار 14 (پرویز شهبازی)، حیران (شالیزه عارف‌پور)، بیست (عبدالرضا کاهانی)، کتاب قانون (مازیار میری)، هفت و پنج دقیقه (محمدمهدی عسگرپور)، به کبودی یاس (جواد اردکانی) و اخراجی‌ها 2 (مسعود ده نمکی) دیده می‌شود.
جشنواره 27
در این میان شنیده می‌شود دو فیلم «کتاب قانون» و «هفت و پنج دقیقه» پس از انجام اصلاحات و برخی رایزنی‌ها وارد بخش مسابقه شده‌اند و برخی اعضای هیئت انتخاب که در شورای پروانه نمایش هم حضور دارند با برخی پلان‌های این دو فیلم مشکل داشته‌اند.

از سوی دیگر شنیده می‌شود نمایش فیلم «اخراجی‌ها 2»
برای اعضای هیئت انتخاب با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.برخی از اعضای این هیئت با حضور فیلم ده‌نمکی در بخش مسابقه به شدت مخالف بوده‌اند و این فیلم را توهین به ارزش‌های دفاع مقدس دانسته‌اند.از سوی دیگر شنیده می‌شود فیلم‌های بی‌پولی (حمید نعمت‌الله) و شبانه‌روز (کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار) در لیست رزرو مسابقه قرار دارند و به احتمال فراوان وارد بخش مسابقه سینمای ایران خواهند شد.
اما فیلم «پاداش» ساخته کمال تبریزی که انتظار می‌رفت یکی از آثار پر سر‌و‌صدای جشنواره امسال باشد، هنوز برای اعضای هیئت انتخاب، نمایش داده نشده است.مهدی کریمی تهیه‌کننده این فیلم به «فرهنگ‌آشتی» می‌گوید: «هنوز امور مربوطه به جلوه‌های ویژه و افکت‌های پاداش به اتمام نرسیده تا این فیلم را به دفتر جشنواره ارائه کنیم. این فیلم تروکاژهای کامپیوتری فراوانی دارد که می‌بایست کارهای آن در ترکیه انجام می‌شد و به همین علت مراحل فنی فیلم طولانی شد». به نظر می‌رسد امروز آخرین فرصت برای بازبینی چند فیلم خاص در دفتر جشنواره باشد و «پاداش» باید از آخرین فرصت برای حضور در جشنواره استفاده کند. کریمی در این‌باره می‌گوید: «هنوز درباره پایان زمان بازبینی فیلم‌ها چیزی به ما اعلام نکرده‌اند و اگر لازم باشد فیلم را تا هر جایش که آماده شده به هیئت انتخاب نشان می‌دهیم».

ابهام نسبت به حضور«درباره الی»

شاید اگر مسائل حاشیه‌ای گلشیفته فراهانی در کار نبود، «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی از اولین فیلم‌هایی بود که وارد بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر می‌شد؛ اما بازی گلشیفته در فیلم ریدلی اسکات و خروج او از ایران باعث شد تا حضور و یا عدم حضور فیلم اصغر فرهادی در جشنواره فجر با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه باشد.حاشیه‌های مربوط به حضور یا عدم حضور این فیلم با گفته‌های دیروز صبح وزیر ارشاد که مجددا علیه حضور هنرپیشه‌های ایرانی در فیلم‌های خارجی موضعگیری کرد، تقویت شد.

به گزارش «هنرنیوز» دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره فعالیت هنرپیشه‌های داخلی در هالیوود در جمع خبرنگاران گفته بود: «فعالیت اهالی فرهنگ و هنر باید در چارچوب قوانین مطرح کشور انجام شود و خوشبختانه هنرمندان ما و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانند و طبیعی است کسانی که خارج از چارچوب‌ها، غیرقانونی عمل کنند با مشکل مواجه می‌شوند».او در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان باید از وزارت ارشاد جهت حضور در فیلم‌های خارجی اجازه بگیرند، نیز اعلام کرده بود: «آنها می‌دانند که اگر قرار است با مراکز فرهنگی و هنری خارج از کشور همکاری داشته باشند باید چگونه عمل کرده و چارچوب قانون را رعایت کنند».

چند فیلم بخش مهمان

امسال قرار است تنها هفت فیلم‌سینمای در بخش مهمان جشنواره به نمایش درآیند. گفته می‌شود تاکنون حضور چند فیلم مانند یک وجب از آسمان (علی وزیریان)، صندلی‌ خالی (سامان استرکی) و هر شب تنهایی (رسول صدرعاملی) در این بخش قطعی شده و چند فیلم دیگر مانند می‌زاک (حسینعلی فلاح لیالستانی) و چهره‌به‌چهره (علی ژکان) نیز شاید به این لیست اضافه شوند.

حذف «آتشکار» و «صد سال به این سال‌ها»

امسال هم فیلم‌های «آتشکار» ساخته محسن امیریوسفی و «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم در جشنواره فجر جایی نخواهند داشت.با اینکه گفته می‌شود «آتشکار» از نظر اعضای هیئت انتخاب جشنواره واجد شرایط در بخش مسابقه بوده است، اما هنوز مسئولان سینمایی وزارت ارشاد موافق حضور و نمایش این فیلم در جشنواره فجر نیستند.فیلم سامان مقدم هم با اینکه با انجام برخی اصلاحات و فیلمبرداری مجدد برخی پلان‌ها برای اعضای هیئت انتخاب نمایش داده شده است، اما گویا هنوز مشکلات این فیلم پابرجاست و امسال هم حضور «صد سال به این سال‌ها» در جشنواره فجر منتفی است.

[ جمعه 87/11/4 ] [ 1:57 عصر ] [ حسین ]
پوستر بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر
[ پنج شنبه 87/11/3 ] [ 10:36 صبح ] [ حسین ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب