سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

الی

مدیر موسسه فیلمیران که پخش فیلم‌های سینمایی "درباره الی" و "خروس جنگی" را برعهده دارد، از ادامه اکران عمومی این آثار در گروه سینمایی آزاد خبر داد.

علی سرتیپی در این ارتباط گفت: فیلم "خروس جنگی" مسعود اطیابی با وجود نداشتن سینمای سرگروه در 20 سالن، طی سه روز گذشته 50 میلیون فروش داشته است. این فیلم تا امروز در تهران 700 میلیون و در شهرستانها 500 میلیون فروخته است.

وی افزود: فیلم "درباره الی" اصغر فرهادی نیز طی سه روز گذشته با وجود از دست دادن سینمای سرگروه، 30 میلیون فروش داشته به طوری‌که مبلغ کل فروش آن در آغاز هفته هشتم اکران به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است. با وجود این فروش بالا، اکران فیلم ها تا عید فطر ادامه پیدا می‌کند.

سرتیپی درباره اکران عمومی "پستچی سه بار در نمی زند" به کارگردانی حسن فتحی گفت: فروش این فیلم در ابتدای اکران راضی کننده است، البته نصب بیلبوردها به تازگی آغاز شده است. امیدوارم این فیلم در روزهای آینده فروش تصاعدی داشته باشد.

از سوی دیگر یک کارشناس حوزه توزیع فیلم با اشاره به اینکه افزایش آمار فروش فیلم‌ها دلیل استقبال مخاطبان از سینما نیست، بالا رفتن بهای بلیت را از مهمترین دلایل بالا رفتن ارقام فروش دانست.

حسین علم‌الهدی در این باره گفت: طبق قوانین یک فیلم نمی‌تواند بیش از هفت هفته در تابستان روی پرده بماند. با اینکه در هفته‌های اخیر شرایط اکران مناسب نبود، اما نمی‌توان انتظار داشت قانون تغییر کند. با وجود زیان فراوان فیلم‌های روی پرده، با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده و در نظر گرفتن همه شرایط می‌بایست راهی برای حل این مشکل پیدا می‌شد.

وی افزود: تصمیم شورای صنفی نمایش نوعی تلاش برای تامین منافع فیلم‌های مختلف است، هم فیلم‌هایی که نمایش آنها شروع شده و هم فیلم‌هایی که از قبل روی پرده رفته‌ و به دلیل شرایط آسیب دیده‌اند. نزدیکی به ماه مبارک رمضان محاسبات برای اکران را دشوار می‌کند. در این ماه فروش سینماها پائین می‌آید و پخش‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند پیش از رمضان فیلم را اکران کنند.

این کارشناس حوزه توزیع و نمایش فیلم گفت: فیلم خوب در هر شرایطی با استقبال مواجه می‌شود، فیلم‌های "آکواریوم" و "مرد عوضی" ماه رمضان اکران و با استقبال مواجه شدند. اما برنامه‌ریزی درست برای نمایش فیلم‌ها مهم است، در شرایط فعلی تعداد سینماهای تاثیرگذار محدود است و نوعی آشفتگی در زمینه اکران فیلم‌ها به چشم می‌خورد.

علم‌الهدی ادامه داد: میزان فروش یک فیلم با تعداد مخاطبان یکی نیست، متاسفانه در سال‌های اخیر فروش فیلم‌های سینمایی را با میزان مخاطبان آن اشتباه می‌گیرند. فروش‌های فعلی با بلیت 2500 تومانی است و اگر فیلمی یک میلیارد تومان در تهران بفروشد 450 هزار نفر آن را دیده‌اند که با توجه به جمعیت 14 میلیونی تهران رقم بالایی نیست و نشان می‌دهد فیلم‌ها تماشاگر زیاد ندارند.

وی افزود: در مقایسه با سال‌های گذشته سینمای ایران با افت مخاطب روبرو است، امسال تابستانی گرم و پررونق برای سینمای ایران نبود و فیلم‌ها در بهترین حالت فروش متوسط داشته‌اند. فیلم‌ها پنج سال پیش با بهای بلیت 800 و 1000 تومان رکوردشکنی می‌کردند، "دوئل"، "کما"، "مارمولک" و "مهمان مامان" مخاطبان بیشتری نسبت به بسیاری از فیلم‌های امروز داشتند.

این کارشناس گفت: افزایش بهای بلیت سینما باید با برنامه‌ریزی باشد، در بعضی مناطق به دلیل درآمد افراد افزایش بلیت تاثیری بر فروش فیلم‌ها ندارد. در سینماهای مجهز و جدید تماشاگران به راحتی افزایش بهای بلیت را می‌پذیرند. اما بالارفتن قیمت‌ها برای افراد کم درآمد سخت است و در سینماهای بدون تجهیزات و امکانات کافی مخاطب به راحتی افزایش قیمت را نمی‌پذیرد.

علم‌الهدی تاکید کرد: طبق آمار و ارقام می‌توان تشخیص داد میزان مخاطب سینما در پنج سال گذشته کاهش داشته است. برای رونق بخشیدن به سینما زنجیره‌ای از عوامل باید تصحیح شود و تنها با بالارفتن بهای بلیت نمی‌توان این صنعت را احیا کرد.


[ سه شنبه 88/5/13 ] [ 12:14 عصر ] [ حسین ]

 

cinema

 این روزها اغلب ستارگان سینمای ایران بیکارند که با افت آمار تولید و اوضاع این روزهای سیاست و سینما بی‌ربط نیست. بعد از آنکه از ابتدای دهه هفتاد مفهوم ستاره در سینمای ایران دوباره جایگاهی یافت و تعدادی از بازیگران به واسطه محبوبیت خود در میان تماشاگران به عنوان یکی از المان‌های اصلی فروش فیلم‌ها شناخته شدند، این گروه از بازیگران تا زمانی که دوران اوج را طی می‌کردند، روزهای پرکاری داشتند و معمولاً سالانه در دو سه فیلم بازی می‌کردند اما این روزها اغلب ستارگان سینمای ایران بیکار هستند و این بیکاری با افت آمار تولید و اوضاع این روزهای سیاست و وضعیت راکد جامعه و سینما بی‌ربط نیست. ستارگان این روزهای سینمای ایران که اسامی بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، بهرام رادان، مهناز افشار، هدیه تهرانی، نیکی کریمی و محمدرضا فروتن در میان آنها به چشم می‌خورد؛ از آغاز امسال گاه اصلاً و در مورد برخی در یکی دو مورد مقابل دوربین رفته‌اند.

محمدرضا گلزار
بازیگری که محبوبیت خود را از دوران فعالیت در گروه موسیقی آریان با بازی در فیلم سینمایی «سام و نرگس» به کارگردانی ایرج قادری به دست آورد، در مدت بسیار کوتاهی به یکی از ستاره‌های محبوب سینمای ایران در دهه 80 بدل شد. محمدرضا گلزار با اتکا به ویژگی‌های ظاهری توانست خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌شد دوستداران خود را راهی سالن‌های سینما کند و به این شکل به عنوان بازیگری محبوب در میان تهیه کنندگان و کارگردانان سینما که در زمینه فیلم‌های تجاری فعالیت می‌کردند، شناخته شود.
چهره گلزار از تابلوهای تبلیغاتی یک شرکت عرضه‌کننده پوشاک مردانه تا سردرهای سینما در سال‌های 80 تا 87 خوش درخشید و هرچند که از میان تمامی 16 فیلمی که بازی کرده، همچنان «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمت الله و «آتش بس» ساخته تهمینه میلانی به عنوان بهترین کارهایش شناخته می‌شود اما او در طی 7 سال گذشته همچنان در اوج شهرت قرار گرفت تا اینکه محمدحسین لطیفی در فیلم سینمایی «توفیق اجباری» به موضوع زندگی یک ستاره سینما پرداخت و گلزار را به عنوان شخصیت اصلی این فیلم انتخاب کرد. اما روزهای اوج بازیگری گلزار که فروش فیلم‌ها را تضمین می‌کرد و او را از یک دفتر تولید راهی دفتر فیلمسازی دیگری می‌کرد، با یک اتفاق و تصمیم‌گیری جدی در مورد این بازیگر مدتی است که به پایان رسیده، هرچند که می‌توان تولدی دوباره را برای این بازیگر متصور بود.
محمدرضا گلزار، سال گذشته در حالی که به عنوان بازیگر فیلم «دوخواهر» به کارگردانی محمد بانکی انتخاب شد و مشغول بازی در این فیلم سینمایی بود با برخی حواشی مواجه شد. در ابتدا خبرها به این ترتیب منتشر شد که تقاضای دستمزد بالا از سوی این بازیگر موجب شده تا تهیه کنندگان تصمیم به بایکوت کردن او بگیرند و حتی به امید پرفروش شدن فیلمشان سراغ این ستاره سینما نروند اما گویا این ممنوع الفعالیت شدن گلزار ریشه در موضوعات دیگری داشته که بالاخره موجب شده این ستاره سینما بیش از یک سال مقابل دوربین نرود. به نظر می‌رسد با اکران شدن «دوخواهر» وضعیت گلزار تغییر کند و تصویر او به پرده نقره‌ای بازگردد. «دوخواهر» همزمان با عید سعید فطر روی پرده سینما می‌رود به این شکل تصور می‌شود روزهای بیکاری گلزار در سینما که به حضور پررنگ او در عرصه ورزش مربی بدنسازی یک تیم والیبال منجر شود به پایان برسد و از نیمه دوم سال این بازیگر باز هم پای میز مذاکره با تهیه کنندگان بنشیند.

مهناز افشار
در سالی که مهناز افشار وارد سینما شد، بازیگران بسیاری هم بودند که در یکی دو فیلم بازی می‌کردند و پس از مدتی از ذهن‌ها و پرده سینما رخت ‌برمی‌بستند و دیگر نامی از آنان به میان نمی‌آمد اما مهناز افشار با اتکا به ظاهر خاطره سازش توانست امکان آن را بیابد که در چند فیلم تجاری حضور داشته و پس از معرفی شدن چهره‌اش به تماشاگر به جایگاهی رسیدکه چهره نوظهور سینمای ایران به جمع ستارگان دهه 80 پیوست. هرچند که بازی در «کما» به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم نوروز 83 نام افشار را پرآوازه‌تر از قبل کرد اما شروع بازی‌های متفاوت او به واسطه حضور در «چه کسی امیر را کشت» رقم خورد با «شبانه روز» ادامه پیدا کرد اما این بازیگر نیز همانند گلزار یکی از دلنشین‌ترین کارهای خود را در «آتش بس» ارائه داد که موفق به جذب گروه گسترده‌ای از تماشاگران نیز شد.
مهناز افشار، ستاره این روزهای سینمای ایران از آغاز سال 1388 به صورت جدی پای میز مذاکره دو فیلم نشسته اما با سازندگان هیچ یک از این کارها به توافق نهایی نرسید. نام افشار به عنوان بازیگر مجموعه تلویزیونی «شمس العماره» به کارگردانی سامان مقدم انتشار یافت اما فقط دو روز از انتشار این خبر گذشته بود که افشار انصراف خود را از بازی در نخستین تجربه تلویزیونی‌اش اعلام کرد. او همچنین برای بازی در فیلم سینمایی «زمهریر» نیز گفت و گوهایی انجام داده بود اما این مذاکرات نیز به نتیجه نرسید و در نهایت افشار از ابتدای امسال مقابل دوربین نرفته است.

بهرام رادان
بهرام رادان هرچند که به واسطه فیلم صرفاً تجاری «شور عشق» وارد سینما شد اما در ادامه راه مسیر را برای خود چنان طراحی کرد که بعد از بازی در فیلم نادر مقدس امکان همکاری با داریوش مهرجویی در «سنتوری» را به دست آورد و اتفاقاً برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم دریافت کرد. هرچند که هیچ گاه رادان نتوانست نام خود را به عنوان بازیگر فیلم‌های پرفروش مطرح کند، البته شاید اکران «سنتوری» می‌توانست در این وضعیت تغییری جدی ایجاد کند، اما مخاطب او را به عنوان ستاره سینما می‌شناسد و این نشأت گرفته از جایگاه او در عرصه بازیگری محسوب می‌شود. این بازیگر محبوب سینمای ایران در جشنواره فجر سال گذشته با ظاهری متفاوت در فیلم‌های «بی پولی»، «زادبوم» و «تردید» حاضر شد و تمامی این فیلم‌ها را در نوبت اکران دارد. رادان سال گذشته در نشست مطبوعاتی فیلم‌ها در جشنواره با ظاهری که برای فیلم «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ نیا، برای او طراحی شده بود، حاضر می‌شد و تا پایان سال گذشته و اوایل امسال نیز مقابل دوربین همین فیلم بود اما رادان امسال با پروژه جدیدی قرارداد امضا نکرده است.

هدیه تهرانی
زمانی که خبر بازی هدیه تهرانی در «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی منتشر شد و حواشی بسیاری را به همراه آورد کمتر کسی تصور می‌کرد این نقش آفرینی آخرین بازی ستاره پرطرفدار سینمای ایران تا سال‌های آینده باشد. هنگامی که تهرانی در سال 1383 به عنوان بازیگر نقش دایه امام خمینی (ره) در «فرزند صبح» انتخاب شد، بسیاری از افراد با اتکا به بازی‌های این بازیگر در فیلم‌های تجاری و وجهه او در میان مخاطبان اعتراض‌های جدی خود را اعلام کردند اما افخمی برخلاف این اعتراض‌ها از حضور این بازیگر در فیلمش استفاده کرد.
تهرانی بعد از بازی در فیلم افخمی متفاوت‌ترین نقش آفرینی خود را به واسطه حضور در «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی ارائه کرد و پس از آن در «نیوه مانگ» به کارگردانی بهمن قبادی بازی کرد. او در فیلم قبادی علاوه بر ایفای نقشی کوتاه به عنوان دستیار نیز حضور داشت که از همین نقطه سودای از سرگذراندن تجربیات متفاوت در سینما در ذهن این بازیگر شکل گرفت و حاصل آن دوری چند ساله تهرانی از دنیای بازیگری است. هرچند که شنیده می‌شود این بازیگر علاقه‌مند شده که باز هم به دوران اوج خود در سینمای ایران بازگردد اما برای این بازگشت انتخاب فیلم کار دشواری است؛ انتخابی که نباید منجر به ایجاد شائبه در مورد مدت‌ها دوری این بازیگر از سینمای ایران شود.

نیکی کریمی
نیکی کریمی که از دهه 70 به عنوان ستاره در سینمای ایران شناخته شده همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و ارتقا یافته است. نکته قابل توجه در مورد این بازیگر حضور در نوع‌های مختلف فیلم‌های سینمایی و در کنار آن پرداختن به کارهای دیگری از جمله ترجمه، داوری در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی و فیلمسازی است. کریمی حتی در سال‌هایی که فیلم ساخته از دنیای بازیگری دور نشده و عنوان یکی از پرکارترین بازیگران سینمای ایران را به خود اختصاص داده است. در این شرایط کریمی امسال از آغاز سال فقط در فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی بازی کرده است و همچنان خبری از عقد قراردادی تازه توسط این ستاره سینما شنیده نمی‌شود. براین اساس می‌توان سال 88 را سال نه چندان پرکار برای او دانست.

محمدرضا فروتن
عنوان پرکارترین بازیگر مرد بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به محمدرضا فروتن اختصاص پیدا کرد. او سال گذشته در فیلم‌های متعددی بازی کرده بود اما این بازیگر امسال در مسیری متفاوت با سال گذشته گام برمی‌دارد. او از ابتدای سال تاکنون فقط در فیلم «دیگری» به کارگردانی مهدی رحمانی که فیلمبرداری آن به تازگی آغاز شده، بازی کرده است. بعید به نظر می‌رسد فروتن امسال همانند سال گذشته روزهای پرکاری را طی کند.

مهتاب کرامتی
مهتاب کرامتی، بازیگر برگزیده بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر گویا بعد از دریافت سیمرغ بلورین جشنواره تلاش کرده تا در انتخاب‌های خود وسواس بیشتری صرف کند. او پس از حضور در فیلم‌های «شبانه روز»، «تردید»، «دوزخ، برزخ، بهشت» و «بیست» که همگی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند در فیلم دیگری بازی نکرده است. این ستاره سینما نیز از ابتدای سال تاکنون مقابل دوربین حاضر نشده است.

... و نگرانی‌ها برای اکران 89
فیلم‌های سینمایی که این روزها مقابل دوربین می‌روند خوراک اکران سال 1389 محسوب می‌شوند. غایب بودن ستارگان پولساز سینمای ایران نگرانی‌هایی را در مورد میزان فروش فیلم‌های سینمایی در سال آینده به وجود می‌آورد. در صورت ادامه این روند بعید به نظر می‌رسد اکران سال آینده جذابیت چندانی برای افرادی که مایل هستند تصویر ستاره‌ها روی پرده سینما ببیند، داشته باشد. هرچند که شاید تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند کمتر سراغ ستارگانی بروند که دستمزد بالایی را برای یک فیلم دریافت می‌کنند.


 


[ شنبه 88/5/10 ] [ 1:35 عصر ] [ حسین ]
از 7 مرداد نمایش فیلم‌های «دلخون» به کارگردانی محمدرضا رحمانی، «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری و «پستچی سه بار در نمی‌زند» به کارگردانی حسن فتحی آغاز شد. فیلم های سینمایی «دلخون» در سینماهای «جوان»،«‌بهمن»، «شاهد»، «پردیس تماشا»، «موزه سینما»، «استقلال»،«‌آزادی»، «اریکه ایرانیان»، «ماندانا»، «فرهنگ»، پردیس «زندگی»، «ملت» ، «ایران»، «فلسطین» به نمایش درآمده است.
«دلخون» دومین ساخته بلند محمدرضا رحمانی درباره مردی است که به دلیل شکی که به همسرش داشته او را به قتل رسانده و در زندان در انتظار اعدام است، اما با ورود وکیل تسخیری به این پرونده و پیشنهاد غافلگیرکننده‌ او، روند بررسی پرونده تغییر پیدا کرده و برخورد خانواده قاتل، مقتول و سیستم قضایی با این پرونده عوض می‌شود.
حامد بهداد، الناز شاکردوست، پوریا پورسرخ، هوشنگ توکلی و حبیب دهقان‌نسب از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری با بازی الناز شاکردوست،‌حمید گودرزی، اکبر عبدی، مهنوش بختیاری، نیما شاهرخ شاهی و... در سینماهای قدس، جوان، آزادی، پردیس ملت، زندگی ، مرکزی، کارون، اریکه ایرانیان، فلسطین، پایتخت، فرهنگسرای نور، فردوسی به نمایش درآمده است.
فیلم «پستچی سه بار در نمی‌زند» دومین ساخته‌ی سینمایی حسن فتحی از امروز- چهارشنبه 7 مردادماه در سینماهای آفریقا، ایران، آزادی، فرهنگ، پردیس ملت، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، موزه سینما، پایتخت، عصر جدید، گلریز، مرکزی، جی، سپیده ، تهران و پردیس تماشا آغاز شده است.
در خلاصه داستان «پستچی سه‌بار در نمی‌زند» جدیدترین ساخته‌ی حسن فتحی آمده است: مردی در عمارتی خارج از شهر، دختری را به گروگان می‌گیرد تا پدر دختر را به آن عمارت کشانده و بر سر ماجراهایی در گذشته با او تسویه حساب کند.
بازیگران به ترتیب طبقات خانه: طبقه اول: محمدرضا فروتن، باران کوثری، طبقه دوم: پانته‌آ بهرام، امیرجعفری، طبقه سوم: علی نصیریان، رویا تیموریان، لیلا زارع، پارسا مشیری.
همچنین اکران دو فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی و «خروس جنگی» به کارگردانی مسعود اطیابی همچنان در سینماهای آزاد ادامه دارد.
فیلم «درباره الی» در سینماهای آزادی- فرهنگ، اریکه ایرانیان، پردیس ملت، پردیس زندگی، آستار، فلسطین ، ایران، موزه سینما و... در حال اکران است و نمایش فیلم «خروس جنگی» هم در سینماهای آزادی، فرهنگ، ایران، جوان، پردیس زندگی، پردیس ملت، ماندانا، بهمن، فرهنگسرای نیاوران، ملت، تهران، گلریز ، حافظ، جی و ... ادامه دارد.
اکران «خاک آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان آرا هم بالاخره در سینماهای تهران آغاز شد. این فیلم که بیش از 2 سال از تولیدش می‌گذرد، سرانجام طی چند ماه گذشته مجوز نمایش گرفت و از امروز ـ 7 مرداد ماه ـ به نمایش درآمد.
به گفته‌ی مصطفی شایسته مدیر پخش هدایت فیلم، سینماهای نمایش‌دهنده‌ی این فیلم عبارتند از: «آزادی»،«اریکه ایرنیان»، «پردیس ملت»، «جوان»، «ایران»، پردیس «زندگی»، «عصر جدید»، «فلسطین»،«سپیده» ، «مرکزی»، «حافظ» و «کارون».
آخرین ساخته‌ی سینمایی فرمان آرا، روایت نامدار‌ نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهوی مرکز به روستایی در کردستان پناه برده و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است را روایت می‌کند که با ورود خواهرزاده جوان او به محیط روستا در کنار وقایعی که در محیط روستا رخ می‌دهد، باعث تغییری شگرف در زندگی نامدار می‌شود و او را وا می‌دارد که در شیوه زندگی خود بازنگری کند.
رضا کیانیان، بابک حمیدیان، مریم بوبانی، بیتا فرهی، رویا نونهالی، نیکو خردمند، هدایت هاشمی و رعنا آزادی‌فر در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.
خاک آشنا 4 تندیس از دوازدهمین جشن خانه سینما گرفت که عبارتند از: موسیقی متن: کارن همایون‌فر، تدوین: عباس گنجوی، صداگذاری و میکس: رضا دلپاک و رضا نریمی‌زاده و تندیس کارگردانی نیز به بهمن فرمان‌آرا برای فیلم «خاک آشنا» رسید.

پستچی

[ جمعه 88/5/9 ] [ 1:2 عصر ] [ حسین ]
گیوه‌های مکاشفه

یا لطیف

این ایام بعضی شوخی و جدی ازم آدرس حاج کاظم و سلحشور و اصغر و سلمان و عباس رو می‌گیرن. عزیزم من هم مثل شما گاهی وقتا اونا رو می‌بینم. از شما چه پنهون یه وقتایی فهمیدم که شونه به شونه هم وایستادیم، ولی ساکت. بیائید گیوه‌های مکاشفه رو وربکشیم و بریم تعقیب‌شون. ببینیم کجا می‌رن. با کی نشست و برخاست دارن. حرف دل‌شون چیه. حال و روزشون چطوره. نکنه دارن آژانس 2 رو می‌سازن و ما بی‌خبر نشستیم. ممنون‌تون می‌شم منو از دلشورگی دربیارین.
                                                                                                                        ابراهیم حاتمی‌کیا

[ چهارشنبه 88/5/7 ] [ 12:0 عصر ] [ حسین ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب