سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

با نزدیک شدن به روزهای ابتدایی بهمن‌ماه و زمان اعلام فهرست نهایی 22 یا 25 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران، می‌توان برخی از فیلم‌ها را به عنوان فیلم‌های نزدیک بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره قلمداد کرد. در روزهای آغازین دی‌ماه از سوی ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره، فهرستی بالغ بر 70 فیلم متقاضی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره منتشر شد که البته این فهرست همچنان در حال تکمیل است به طوری که روز گذشته محمدرضا شرف‌الدین فرم حضور فرزند صبح را در جشنواره پر کرد و حتی شنیده می‌شود قرار است فرم حضور «سه و نیم» جدیدترین اثر نقی نعمتی نیز به دبیرخانه جشنواره ارائه شود اما با توجه به زمان اندک پیش رو تا اعلام نهایی فهرست فیلم‌های بخش مسابقه و همچنین با مروری بر آثاری که در این لیست دیده می‌شوند می‌توان نام برخی از فیلم‌ها را که می‌توانند به طور قطع در جشنواره حضور داشته باشند حدس زد البته در این میان چند فیلم دیگر نیز وجود دارند که یا در آخرین مراحل فنی قرار دارند و یا درگیرودار تصمیم اداره کل مبنی بر تبدیل ویدئویی به 35 میلی‌متری هستند.
جشنواره فیلم فجر
* صدرعاملی با دو فیلم/ میلانی هم می‌آید
براساس این گزارش، «رسول صدرعاملی» یکی از کارگردانان نسل اول سینمای انقلاب اسلامی است که امسال با دو فیلم «زندگی با چشمان بسته» و «در انتظار معجزه» می‌تواند در جشنواره فجر شرکت کند و پس از او کمال تبریزی قرار دارد که او نیز دو فیلم را در جشنواره خواهد داشت که یکی از آنها گنجینه شرق (ماراتن زمین) و دیگری «خیابان‌های آرام» خواهد بود. راه آبی آبریشم (محمد بزرگ‌نیا) با توجه به این که مراحل فنی آن به طول انجامیده و این روزها نسخه اولیه آن به هیئت انتخاب ارائه شده است و در حال تکمیل نسخه قابل نمایش است، یکی دیگر از فیلم‌هایی است که می‌توان انتظار حضور آن را در بخش مسابقه سینمایی جشنواره داشت اما یکی دیگر از کارگردانان صاحب‌نام جشنواره امسال، تهمینه میلانی است که برخلاف آنچه قبلا عنوان شده بود «پرنسیب» (یا اصول‌گرا) را می‌خواهد اکران کند، ظاهرا فرم حضور در جشنواره را پر کرده و یکی از شانس‌های حضور در بخش مسابقه سینمای ایران است.

* فیلم‌های حاتمی‌کیا، مؤتمن، بهمنی، اردکانی، کیمیایی و ... فرهادی
شاید یکی از مهمترین فیلم‌هایی که خیلی‌ها در انتظار آن هستند، فیلم سینمایی گزارش یک جشن به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است بر طبق شنیده‌ها این فیلم قطعا در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت مگر آنکه در مرحله فنی با مشکل روبرو شود.
ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان) که در نمایش خارج از کشور خود با استقبال روبرو شد، بیداری (فرزاد موتمن) که یکی از فیلم‌های جشنواره با موضوع انقلاب اسلامی خواهد بود. «سیزده 59» فیلم دفاع مقدسی سامان سالور با بازی‌های قابل توجه پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی، «جرم» بیست و هشتمین فیلم بلند مسعود کیمیایی که با پایان مشکلات فنی، روز گذشته فرم حضور آن در جشنواره پر شده است. «انتهای خیابان هشتم» فیلم قابل تامل علیرضا امینی با مضمون اجتماعی، «شور شیرین» فیلم دفاع مقدسی جواد اردکانی، «گلوگاه شیطان» ساخته حمید بهمنی، «روباه و بلوچ» ساخته مهدی صباغ‌زاده، «اخلاقتو خوب کن» ساخته سیدمسعود اطیابی و «سبب‌من» ساخته بهرام بهرامیان از دیگر فیلم‌هایی هستند که طبق شنیده‌ها، حضور آنها از هم‌اکنون در جشنواره فجر مسجل است.
همچنین اصغر فرهادی که با فیلم «درباره الی...» در جشنواره بیست و هفتم مطرح شد امسال با فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فجر حاضر خواهد بود. فیلمی که زمانی اولین جایزه جهانی خود را برد که فیلمبرداری آن هنوز ادامه داشت و فرهادی برای فیلمنامه آن از جشنواره آسیا پاسفیک جایزه گرفت.

* «آسمان محبوب» و «اتوبوس» در بخش مسابقه
اما یکی از دیگر چهره‌های جشنواره داریوش مهرجویی است که به نظر می‌رسد مسئله صدور پروانه نمایش 35 فیلم «آسمان محبوب» حل شده است و دوست‌داران مهرجویی می‌توانند این فیلم را در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر تماشا کنند.
براساس این گزارش، فیلم‌های سینمایی «علفزار» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «چشم» به کارگردانی جمیل رستمی از دیگر آثار مطرحی هستند که زمزمه حضور آنها در بخش مسابقه سینمایی ایران جشنواره به گوش می‌رسد.

جدای از این نوزده فیلم که تا حدودی بر طبق شنیده‌ها حضور آنها در جشنواره فجر قطعی شده است آثار دیگری نیز حضور دارند که می‌توان به «اتوبوس» جدیدترین اثر محمدمهدی عسگرپور اشاره کرد که این فیلم همانند «آسمان محبوب» در حال طی کردن پروسه تبدیل پروانه نمایش از ویدیویی به 35 میلی‌متری است. «اخراجی‌ها3» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی که این روزها در مرحله پایانی فیلمبرداری قرار دارد نیز، یک جای محفوظ در بخش مسابقه سینمای ایران خواهد داشت.
براساس این گزارش، به هر ترتیب تنها چند روزی بیشتر به اعلام فهرست نهایی فیلم‌ها باقی نمانده و هیئت انتخاب جشنواره این روزها به شدت مشغول آثاری هستند که به نظر می‌رسد تا روز اعلام اسامی نیز همچنان در حال اضافه شدن هستند.


[ چهارشنبه 89/10/29 ] [ 11:23 صبح ] [ حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب