سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

 محمدحسین فرخ‌بخش، کارگردان فیلم "خصوصی"، که فیلم‌اش این روزها بر پرده سینماهای تهران است؛ در نامه‌ای که برای کافه سینما فرستاده، به این اتفاق واکنش نشان داده است. به گزارش کافه سینما متن نامه محمدحسین فرح‌بخش (با حذف بخش‌هایی اندک از آن) از این قرار است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

اشهد ان لا الله الا الله

اشهد ان محمد رسول الله (صل الله)

اشهد ان علیً و اولاد المعصومین حجة الله (ع)

جناب آقای احمد خاتمی:

سخنی چند با شما دارم که دیروز در مقام خطیب نماز جمعه تهران بر مبنای شنیده‌هایتان قضاوت کرده‌اید و با اشاره ضمنی به فیلم "زتدگی خصوصی" که توسط این‌جانب کارگردانی شده، آن را اثری مستهجن خطاب کرده‌اید و خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور توقف نمایش آن را صادر فرمود‌ه‌اید، حرف و عملی که نه در شان یک امام جمعه است و نه جزو شرح وظایف قانونی او، اما شما از دایره اخلاق، عدالت و قانون خارج شده و آبروی یک مسلمان را ـ صرفاً بر اساس مشتی اطلاعات غلط و مغرضانه ـ در تریبون مقدس نماز جمعه و در برابر هفتاد میلیون ایرانی بر باد داده و به او تهمت ساختن فیلم مستهجن زده‌اید و همین حالا حق‌الناسی عظیم را بر دوش گرفته‌اید، همین جا بگویم، من شما را حلال نخواهم کرد و به عدل الهی ایمان دارم که روزی ما با هم روبرو شده آن وقت، در آن روز هزارساله، حساب من و شما با خدا است.

شاید آن‌ها که اخبار و گزارشات کذب برای شما می‌اورند بهتان سوابق بنده و خانواده‌ام را نگفته‌اند و نمی دانید من در خانواده‌ای رشد کرده‌ام که تا پیش از انقلاب تماشای تلویزیون را حرام می‌دانستد و از سابقون انقلاب اسلامی نیز هستند، بنده پس از انقلاب تنها بر حسب احساس وظیفه وارد عرصه فرهنگ و کار سینما شدم و افتخار می‌کنم با هزینه شخصی و پولی که روزی زن و بچه ام بوده، بدون کمک دولت فیلمی ساخته ام، که در تایید نظام اسلامی است و دیدگاه و اعتقادات من درباره انقلاب را نشان می دهد و حال برایم جالب است همان متعصبین بی‌اخلاق، و متظاهرین به شریعت و تندروهایی که مضمون فیلم زندگی خصوصی در نقد آن‌هاست، در برابر این فیلم صف کشیده و خواهان توقف نمایشش هستند، چون فیلم من پرده ریا را از چهرشان انداخته.

این وسط متعجبم شما چرا حرف چند آدم ناصالح را بدون تحقیق سند فرض کرده و در تریبون مقدس نماز جمعه از مومنین هتک حرمت و حیثیت می‌کنید.

به گزارش کافه سینما، فرح‌بخش در ادامه این نامه چنین نوشته است:

آقای خاتمی:

فیلم زندگی خصوصی در نقد کسانی است که در ابتدای انقلاب متعصبانه، خود را فراتر از قانون دانسته و به بهانه نهی از منکر، پونز در پیشانی زنان بدحجاب می‌کردند و امروز کارشان به ضدیت با نظام و اسلام رسیده و حتی منکر وجود امام زمان "عج" شده‌اند.

در فیلم زندگی خصوصی صراحتاً گفته می شود که: "ما انقلاب کردیم تا دین را حاکم کنیم، اما یادمان رفت اسلام دین اخلاق هم هست... پیغمبر خدا خودش نمونه خوش‌خلقی با امتش بوده."

فیلم زندگی خصوصی سئوال می‌کند: "تکلیف تقوا چه می‌شود اگر ما امکانات بیت‌المال را صرف قدرت سیاسی خود کنیم."

این‌ها فقط گوشه کوچکی از حرف‌هایی است که این فیلم مطرح می‌کند و تندی و درستی‌اش خواب پرده‌نشینانی را آشفته کرده چون قیاس به نفس فرموده‌اند.

جناب آقای خاتمی:

جنابعالی به عنوان امام جمعه منصوب رهبری بیش از دیگران باید مطیع و مروج فرمایشات معظم‌له باشید، مگر خود آقا در فرمایشات اخیرشان در مشهد نفرمودند: " در جمهوری اسلامی محور قانون است و همه باید با رعایت اخلاق اسلامی، قانون را مراعات کنند. " پس چرا خود شما فراتر ازقانون و مقررات آب به آسیاب کسانی می ریزید که می‌خواهند جلوی نمایش فیلمی را بگیرند که از ده‌ها فیلتر نظارتی عبور کرده، توسط متخصصین متدین و امین نظام بازبینی شده و از مراجع قانونی و رسمی مجوز نمایش عمومی دریافت کرده؟

آقای خاتمی:

این چه برخودی است که با اهل سینما می شود؟ مگر یادتان رفته امام راحل سینما را از مظاهر تمدن دانستند؟ مگر فرمایش مقام معظم رهبری را فراموش کرده‌اید که فرمودند: "کلید حل مشکلات جامعه در دست سینماگران است." چرا امنیت هنرمندان و فعالیت‌ سینماگران را به خطر می‌اندازید، سینما هنر گران‌قیمت و پر هزینه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن به امنیت نیازدارد، بگذارید کمی شما را با واقعیات آماری این حرفه آشنا کنم:

پیش از انقلاب با 36 میلیون جمعیت، کشورمان بیش از 500 سالن سینما داشت، اما امروز در ایران 70 میلیونی کم‌تر از 300 سالن سینمای فعال داریم، چون با این اوضاع که اعتراض یک گروه کم‌تر از 150 نفر می‌تواند مانع اکران فیلمی برای 70 میلیون نفر شود دیگر کسی در بخش خصوصی امنیت نمی‌بیند که ریسک کرده، جرات به خرج دهد برای ساخت سالن سینما سرمایه‌گذاری کند. شاید برای‌تان اهمیت نداشته باشید اما بد نیست این را هم بدانید، مطالعات دستگاه‌های اطلاعاتی، اجتماعی ثابت کرده سالن‌های سینما از ابزار تامین امنیت اجتماعی حکومت‌ها هستند، شاید نمی‌دانستید که با محدود کردن سالن‌های سینما، فراری دادن سرمایه‌ها و ایجاد رکود در این حرفه، به امنیت کشور ضربه می‌زنید.

...عقبه و سر سلسله گردان کسانی که امروز برای جلوگیری از اکران فیلم من به خیابان می‌آیند مشخص است، اما من از شما سئوالی دارم:

سال 88 هم کسانی در مقابل نتایج قانونی انتخابات اعتراض‌شان را به صورت تجمع به عرصه عمومی و سطح خیابان‌ها آوردند و می‌خواستند از از این طریق به خواسته‌های‌شان برسند، امروز هم گروه اندکی در اعتراض به فیلمی که پروانه نمایش قانونی دارد نفر به خیابان آورده و به شکلی غیر قانونی در سطح شهر تجمع کرده و حاضر به تمکین در مقابل نظام و تصمیماتش نیستند، میان این دو گروه چه تفاوتی هست؟

از نظر من هیچ... هر دو گروه برای مقابله با قانون به خیابان‌ها ریخته‌اند.

 

فاعتبرو یا اولی الابصار

محمد‌حسین‌ فرحبخش


[ دوشنبه 91/1/7 ] [ 11:53 صبح ] [ حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب