سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه توسط سفیر این کشور در ایران «نشان هنر و ادب» با درجه شوالیه را به بازیگر نام‌دار ایرانی، به «بانوی هنرمند، لیلا حاتمی» اعطا کرد. سفارت فرانسه اعلام کرده که این نشان را «به پاس خلاقیت هنری یا ادبی یا مشارکت در اشاعه‌‌ و بازنمایی هنر و ادب‌ در فرانسه و جهان» به هنرمندان مختلف اعطا می‌کند.

لیلا حاتمی اولین سینماگر و بازیگر ایرانی‌ست که این نشان مهم افتخار هنری را دریافت می‌کند. پنج سال قبل هم شهرام ناظری چهره معتبر موسیقی سنتی ایران نشان شوالیه را دریافت کرد.
این نشان از سال 1957 برای قدردانی و فعالیت هنرمندان در زمینه هنر و ادبیات اعطا می شود و محدود به شهروندان فرانسوی نیست.

تا کنون چند تن از چهره‌های هنری و فرهنگی ایرانی نشان‌های لژیون دونور گرفته‌اند. این چهره‌ها عبارتند از: شهرام ناظری (خواننده)، رضا دقتی (عکاس)، شیرین عبادی (حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره‌شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر) و ایران تیمورتاش (دختر وزیر دربار رضاشاه پهلوی) ...

لیلا حاتمی در دو سه سال اخیر مهم‌ترین و معتبرترین سفیر فرهنگی و نماینده بازیگری سینمای ایران در سطح جهانی بوده که در جشنواره‌های مختلفی حضور یافته و داوری کرده است. وی در جشنواره برلین همراه گروه بازیگران «جدایی نادر از سیمین» جایزه گرفت و در مراسم اسکار حاضر بود. در اختتامیه کن امسال یکی از جایزه‌دهندگان بود و جایزه بازیگری کارلووی‌واری 2012 را هم برای بازی در «پله آخر» دریافت کرد.

لیلا حاتمی لیلا حاتمیلیلا حاتمیلیلا حاتمیلیلا حاتمی


[ شنبه 91/5/14 ] [ 3:36 عصر ] [ حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب