سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

«من مادر هستم»، فیلمی به کارگردانی فریدون جیرانی که این روز‌ها با حواشی فراوان روی پرده اکران است.  درباره این فیلم هم یک بسته کامل متنی (شامل همه? حاشیه‌های این فیلم از ابتدا تا به امروز) و تصویری (همه عکس‌ها و پوستر‌ها و ویدیوها از فیلم و حاشیه‌ها) ترتیب داده است.

 

کارگردان: فریدون جیرانی 

بازیگران: باران کوثری، حبیب رضایی، فرهاد اصلانی، امیرحسین آرمان، ناصر طهماسب، محمد باغبانی، پروین ملکی، هدایت الله سجادی، آرمان صورتگر، کریم عباسی، عصمت بافندگان، علیرضا خاتمی، محمدهادی طاهری، عادله سهیلی و پانته آبهرام، با حضور: هنگامه قاضیانی در نقش ناهید مشرقی

حاشیه و هکس و پوسترها من مادر هستم

- خلاصه داستان فیلم:

یک خانواده طبقه متوسط در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می‌پردازند.

___________________________________________________________________________________

- حاشیه نگاری کافه سینما از فیلم:

- سال 89 درست بعد از ساخت «قصه پریا» فریدون جیرانی شروع به ساخت فیلمی کرد به نام «من مادر هستم» فیلمی که خیلی سریع مراحل پیش تولید را گذراند و فیلمبرداری شد. فیلمبرداری دوم آبان در تهران آغاز و پس از 45 روز فیلمبرداری در سکوت خبری، کار گروه 22 آذر به پایان رسید. بر خلاف کارهای قبلی جیرانی ترکیبی از بازیگران تئا‌تر و سینما در این فیلم حضور داشتند. شخصیت مشرقی معروف فیلم‌های جیرانی را در این فیلم هنگامه قاضیانی بازی می‌کرد. این تمام چیزی بود که در آن مقطع از فیلم منتشر شده بود.

- با گذراندن مراحل فنی، فیلم به دفتر جشنواره برای حضور در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر ارائه شد. اما بدون انتشار هیچ خبر و حتی واکنشی از طرف سازندگان، فیلم در هیچ بخشی از جشنواره پذیرفته نشد. در‌‌ همان مقطع خبری منتشر شد که هر دو فیلم فریدون جیرانی توقیف شده‌اند که علیرضا سجادپور (رئیس وقت اداره نظارت و ارزشیابی) در گفتگو با کافه سینما این خبر را به شدت تکذیب کرد. «من مادر هستم» حتی مثل «خانه پدری» به عنوان فیلم مشکل دار هم اسم برده نشد!

- سازندگان سعی می‌کردند اینطور وانمود کنند که فیلم به جشنواره نرسیده. پس از جشنواره اما به تلاششان برای دریافت پروانه نمایش ادامه دادند و یک به یک اصلاحیه‌ها را انجام دادند. اصلاحیه‌هایی که شنیده می‌شد مربوط به سکانس‌های پایانی (که مربوط به اعدام شخصیت اصلی است) می‌شد.

- گذشت و گذشت تا در یکی از برنامه هفت حمید رسایی (عضور شورای پروانه نمایش) به این برنامه آمد و درباره فیلم جیرانی گفت: حمید رسایی: "یکی از فیلم‌هایی که در جلسات کمیسیون فرهنگی دیده شد فیلم «من مادر هستم» بود. که اگر ریا نشود من از موافقان فیلم بودم البته با اصلاحاتی که خود شما هم (خطاب به جیرانی) با آن موافق بودید."

- «من مادر هستم» پس از طی یک مسیر طولانی یکی دو ماه مانده به جشنواره سی‌ام فیلم فجر پروانه نمایش گرفت. اینکه چه اصلاحاتی روی فیلم انجام شد معلوم نیست. به گزارش کافه سینما اما باران کوثری چند روز بعد به شدت به این اصلاحات اعتراض کرد. باران کوثری: "ترجیح می‌دهم راجع به آن فیلم حرف نزنم. فیلمی که کارگردانش دلسوزش نیست من بازیگرش قطعا دلسوزش نیستم و متاسفم برای صحنه‌های درخشانی که من و حبیب رضایی در آن فیلم بازی کردیم."

- سازندگان فیلم قصد داشتند آن را ابتدا در جشنواره سی‌ام فجر نمایش دهند. اما محمد خزاعی در برنامه هفت به علت دیده شدن فیلم توسط هیئت انتخاب دوره قبل نمایش آن را منتفی دانست.

- سرانجام در اسفند ماه سال 90 فیلم برای نخستین بار در یک اکران خصوصی به نمایش درآمد (اینجا). نخستین واکنش ها به فیلم مثبت بود (یادداشت امیر قادری بر فیلم).

- در چند مقطع پخش کننده قصد اکران فیلم را داشت که هر بار به دلایلی به تعویق می‌افتاد تا اینکه حوزه هنری که حامی ارزش‌ها شده بود این فیلم را به فهرست بلند بالای فیلم‌های تحریمی‌اش اضافه کرد. این خبر زمانی اعلام شد که سازندگان این فیلم در کنار 4 فیلم دیگر در بیانیه‌ای به این تصمیم اعتراض کردند.

- فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی در نشست خبری معترضین، به تصمیمات این نهاد به علت تحریم فیلم «من مادر هستم» انتقاد کردند (اینجا). باران کوثری، پانته‌آ بهرام، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، حبیب رضایی (از بازیگران فیلم) هم بیانیه‌ای در اعتراض به اقدامات حوزه هنری را امضا کردند (اینجا). این اعتراض‌ها بدون اینکه به نتیجه برسد در بیانیه‌های دیگری هم ادامه داشت (اینجا).

- نهایتا قرار شد فیلم بدون سینماهای حوزه بعد عزاداری‌های محرم به روی پرده برود. به گزارش کافه سینما اما یک روز مانده به اکران و در حالی که هنوز فیلم دیده نشده بود. انصار حزب الله با صدور بیانیه‌ای چند ساعت مهلت داد تا پروانه فیلم لغو شود (اینجا). و افرادی هم از این بیانیه حمایت کردند (اینجا) و ( اینجا) و (اینجا). بلافاصله بعد از این بیانیه، فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی در بیانیه‌ای از موافقان و مخالفان برای تماشای فیلم دعوت کردند (اینجا). دو منتقد مطرح سینمای ایران بلافاصله از فیلم دفاع کردند - مسعود فراستی (اینجا) و امیر قادری (اینجا) - تمام این اتفاقات تنها در چند ساعت افتاد. تا آغازی باشد بر یکی از پرحاشیه‌ترین دوران‌های سینمای ایران.

- روز چهارشنبه اما فیلم اکران شد و تا ساعت هشت شب و افتتاحیه فیلم در سینما آفریقا که هر دو طبقه سینما مملو از جمعیتی بود که برای تماشای فیلم جیرانی جمع شده بودند خبری نبود. فروش این اکران هم به زلزله زدگان آذربایجان اهدا شد (اینجا). اما درهای سالن که بسته شد فریدون جیرانی در حلقه معترضینی گرفتار شد که از او برای ساخت این فیلم جواب می‌خواستند. ویدیو و متن کامل بحث (اینجا).

- روز پنج شنبه به آرامی در حال گذشتن بود که ویدیو و متن کامل بحث جیرانی با معترضان فیلمش در کافه سینما منتشر شد. برخی صحبت‌های جیرانی در این ویدیو برایش دردسر ساز شد مثل جایی که یکی از معترضین از او درباره هدف اخلاقی ساخت این فیلم می‌پرسد و جیرانی می‌گوید: "این فیلم می‌گوید یک خانواده اگر مشروب کمتر بخورد، اینقدر روابط بی‌بند و بار نداشته باشد این اتفاق برایش نمی‌افتد".

- می‌رسیم به جمعه که ظهر آن بعد از نماز جمعه بر علیه این فیلم و فیلم «یک خانواده محترم» تجمعی صورت گرفت. انصار حزب الله در بیانیه‌ای همه معترضان را به تجمع فردا (شنبه) در مقابل وزارت ارشاد دعوت کرد (اینجا) و (اینجا). ساعاتی بعد اما تشکل صنفی تهیه کنندگان هم از علاقه مندان سینمای ایران برای یک تجمع در حمایت از سینمای ایران در همان ساعت و روز و مکان دعوت کرد (اینجا). چند ساعت بعد در برنامه هفت حمید رسایی، وحید جلیلی، غلامرضا موسوی و ضیا هاشمی درباره فیلم با هم بحث کردند. رسایی معتقد بود که اصلاحیه‌های فیلم اعمال نشده اما مهدی عظیمی (قائم مقام اداره نظارت و ارزشیابی) اعلام کرد رسایی تنها یک عضو شوراست که نظراتش در شورا تصویب نشده. رسایی اما صحبت‌های جالب دیگری درباره این فیلم و روند دریافت پروانه نمایشش مطرح کرد (اینجا). به گزارش کافه سینما وحید جلیلی هم به شدت به جیرانی و این فیلم حمله کرد و فیلم را تحریف قانون مجازات اسلامی دانست (اینجا). اما یکی دو روز بعد رضا بهارلویی وکیل دادگستری اعلام کرد فیلم از لحاظ حقوقی مشکلی ندارد (اینجا). همچنین در این برنامه اعلام شد که در شورایعالی نمایش به ریاست وزیر ارشاد تصمیم گرفته شده اصلاحاتی بر فیلم به خصوص سکانس های پایانی وارد شود.

- روز شنبه در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هر دو گروه تعداد کمی سر قرار حاضر شده بودند. انصار حزب الله ابتدا اعلام کردند تا پایین کشیدن فیلم تحصن می‌کنند اما چند ساعت بعد با مراجعه به بند میم وصیت نامه امام (ره) تصمیم گرفتند تحصن را به تجمع تبدیل کنند و به آن خاتمه دهند. نهایتا حامیان و معترضان به وضعیت سینمای ایران با نماز جماعت به تجمع‌شان پایان دادند. امام جماعت نماز جمعه سینماگران سعید سهیلی بود. ویدیو و عکس‌های تجمع: (اینجا) و (اینجا) و (اینجا) و (اینجا).

- حواشی فیلم در روزهای آینده ادامه یافت. فرج الله سلحشور جیرانی را فردی دانست که از انقلاب و مملکت متنفر است (اینجا). یک عکس از سکانس حذف شده فیلم در کافه سینما منتشر شد (اینجا). فریدون جیرانی در گفتگویی درباره اقدامات انصار حزب الله و نقش رحیم مشایی در ساخت فیلم توضیحاتی داد (اینجا).  پانته‌آ بهرام از فیلم دفاع کرد (اینجا). و نمایش فیلم در شهرهای مذهبی ممنوع و در بقیه شهرها برای آن محدودیت سنی گذاشته شد.

- در خبری اعلام شد که با شکایت انصار حزب الله جواد شمقدری و سازندگان «من مادر هستم» به دادگاه احضار می‌شوند. خبری که بلافاصله از سوی علیرضا سجادپور تکذیب شد و تهیه کننده فیلم درباره احضار یه دادگاه توضیح داد (اینجا). اما یک روز بعد جواد شمقدری از شکایت سازمان سینمایی از گروه انصار حزب الله خبر داد (اینجا). چند روز بعد سعید رجبی فروتن ( سخنگوی سازمان سینمایی) اعلام کرد شکایت انصار حزب الله از جواد شمقدری مربوط به دو ماه پیش است.

- هفته پرحاشیه «من مادر هستم» و سینمای ایران به اوج خود رسید. سه شنبه یک جلسه پرحاشیه و برخورد در فرهنگسرای رسانه بین موافقان و معترضان به فیلم برگزار شد. ترک جلسه توسط روحانی مخالف فیلم، بحث‌های شدید بین مسعود فراستی و سیدحسین علوی و امیر قادری و یکی از همراهان سیدحسین علوی از مهم‌ترین حاشیه‌های این جلسه بود. گزارش کامل جلسه: (قسمت اول - قسمت دوم - فسمت سوم) گزارش تصویری جلسه: (اینجا) و (اینجا)، در همین روز اعلام شد فریدون جیرانی به همراه تدوینگر فیلم با حضور در سینماهای نمایش دهنده «من مادر هستم» در حال اصلاح نسخه‌های آن است!

- یک هفته از اکران فیلم گذشت. تا اینجا نتیجه این حاشیه‌ها فروش 93 میلیونی فیلم در روز سه شنبه و شکسته شدن رکورد بیشترین فروش یک فیلم غیر کمدی در سینمای ایران و رسیدن به مجموع فروش فیلم  به 510 میلیون تومان بوده است.

___________________________________________________________________________________

آنونس فیلم من مادر هستم

آنونس من مادر هستم / دانلود ( حجم: 7/9 مگابایت)

 

 

فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانیفیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانیفیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی


[ شنبه 91/9/18 ] [ 9:46 عصر ] [ حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب