نمایش دو فیلمِ پرفروش و پر سر و صدای امسال - که احتمالا فیلمی تا پایانِ سال بهشان نزدیک نخواهد شد - جدایی نادر از سیمین و اخراجیها ? در حالی مدتی قبل در سینماهای تهران به پایان رسید که این دو فیلم در سینماهای این شهر روی هم رفته فروشی نزدیک به ?/? میلیارد تومان داشتند. پنج فیلم اکران نوروزیِ ?? (جدایی...، اخراجیها ?، یکی از ما دو نفر، سه درجه تب و زنها شگفت انگیزند) مجموعا در سینماهای تهران فروشی معادل ? میلیارد و ??? میلیون تومان را تجربه کردند، آماری که هر چند نسبت به اکران نوروز سالِ قبل رشد بالایی به حساب میآید ، اما در قیاس با نوروز ??، که ? فیلم - بجای ? فیلم - با بلیتی ارزانتر به همین میزان فروش در مجموع دست یافتند، نتیجهای جز افتِ مخاطبِ سینمای ایران را برای ما بازگو نمیکند. لازم به ذکر است که متوسط قیمت بلیت برای سینماهای تهران در سال جاری چیزی در حدود ???? تومان، و در سال ?? ، ???? تومان بوده است. هرچند این اعداد تقریبی به نظر میرسند و از طریق آنها نمیتوان به طور دقیق تعداد مخاطبانِ یک فیلم را به طور دقیق محسابه نمود.
جدایی نادر از سیمین: فیلم فرهادی دو هفته ابتدای اکران را در رده دومِ فروش سپری کرد. جالب آنکه پس از پایان تعطیلات، فروش فیلم فرهادی و ده نمکی به مدتِ چهار روز درست به یک میزان بود. که همین موضوع حتی حواشی و شک و شبهههایی را نیز ایجاد کرد. اما سرانجام با آغاز پنجشنبه هفته سومِ نمایش این دو فیلم در تهران بود که "جدایی..." با ثبتِ رقم ?? میلیون - که رکورد فروش روزانه این فیلم نیز باقی ماند - بلاخره به صدر جدول فروش هفتگی آمد. از آنروز تا مدتِ چهار هفته فیلم فرهادی تمام طول هفته را به استثنای جمعهها، از فیلم ده نمکی بیشتر فروخت. تا آنکه از هفته هشتمِ نمایش، فروش فیلم فرهادی در روز جمعه هم از فروش فیلم ده نمکی پیشی گرفت و حتی در روزهای آخر اکران در تهران، جدایی مادر از سیمین روزانه دو تا سه برابرِ اخراجی ها3 میفروخت. (جدایی... در آخرین روز نمایشاش ? میلیون و اخراجیها ?، ? میلیون تومان فروختند).
قابل ذکر است آنکه با پایانِ تعطیلاتِ نوروزی، اختلاف فروش جدایی... و اخراجیها ? رقمی حدود ??? میلیون تومان بود، که این رقم در پایان اکران این دو فیلم، به عدد ??? رسید.
"جدایی...» در حالی اکرانش را به پایان رساند که در هفته دهم نمایشاش هم صدرنشین گیشه بود و بالاتر از کمدیهای فوتبالیها و شرط اول که هفته نخستِ اکرانشان را میگذراندند قرار داشت. که با توجه به فروش طبیعتا نه چندان بالای فیلم فرهادی در هفته دهمِ نمایش اش، صدرنشینیِ آن در این هفته و در حضور کمدیهای مدعیِ تازه اکران شده، اوج بحران مخاطب در سینمای ایران را نشان میدهد.
«جدایی...» جدای آنکه سومین فیلم پرفروشِ تاریخ سینمای ایران لقب گرفته، از حیث تعداد مخاطب نیز توانسته است پر مخاطبترین فیلم غیرکمدیِ سینمای ایران طی ده سال اخیر - از بعد از سگ کشی لقب بگیرد. تنها کافی ست پرفروشترین آثار غیرکمدیِ هر کدام از این سالها را با قیمتِ بلیتهای سالِ اکرانشان تناسب داد. ملک سلیمان (???? - ????)، درباره الی (???? - ????)، دعوت (???- ????)، پارک وی (??? - ????)، میم مثل مادر (??? - ????)، چهارشنبه سوری (??? - ????)، دوئل (63? - ???) و... .
با نگاهی به آمار فروش فیلم های غیر کمدی سینمای ایران؛ می توان متوجه این موضوع شد که از این پس «جدایی نادر از سیمین» لقب پرفروشترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران را یدک خواهد کشید.
نکته ی آخر و امیدوارکننده آنکه علی رغم کاهش مخاطبانِ سینمای ایران طی ? سال اخیر، فیلم تازه فرهادی اما توانسته است هم از حیث ریالی و هم از حیث تعداد مخاطب، هم در تهران و هم در شهرستانها از درباره الی پیشی بگیرد. جدای از مباحثِ کیفی و جلب نظر منتقدان و فستیوالها، فیلمهای این کارگردان نیز موفق شدهاند هر کدام نسبت به ساخته قبلی سازندهشان مخاطبانِ بیشتری را جذب کنند و این خودش اتفاق جالبی ست و مهمتر از آن، یک الگو برای سایر فیلمسازانِ بخصوص عرصه ی اجتماعیِ ایران. که از این پس دیگر شعور و درکِ مخاطب را عاملِ عدم استقبال از آثار خود ندانند و ضعف فروش فیلم های خود را بیش از هر چیز دیگر متوجه عملکرد فیلمسازی خود بدانند.
درباره الی:
فروش در تهران: ???? میلیون تومان
مخاطب در تهران: ??? هزار مخاطب
فروش در شهرستانها: ??? میلیون تومان
مخاطب در شهرستانها: ??? هزار
مخاطب کل: ??? هزار مخاطب
جدایی نادر از سیمین:
فروش در تهران: ???? میلیون تومان
مخاطب در تهران: ??? هزار مخاطب
فروش در شهرستانها: ???? میلیون تومان (تا این لحظه)
مخاطب در شهرستانها: ??? هزار مخاطب
مخاطب کل: ? میلیون و ??? هزار مخاطب